Przewodnik dla początkujących po FileMakerze

Jeśli jesteś podobny do mnie, prawdopodobnie spędzasz dużo czasu pracując nad plikami i upewniając się, że wszystko jest zorganizowane. Niezależnie od tego, czy jest to wpis na blogu, faktura czy arkusz kalkulacyjny – musisz mieć możliwość szybkiej i efektywnej pracy z tym, czego potrzebujesz. Tu właśnie przydaje się program FileMaker! FileMaker to niezwykle wszechstronny program, który pomoże Ci uporządkować dane, stworzyć pliki baz danych dla programów takich jak Excel, a nawet zbudować strony internetowe. Nie ma znaczenia, czy jesteś początkującym użytkownikiem baz danych, czy chcesz zmienić sposób organizowania informacji – ten artykuł pomoże Ci zacząć!

Czym jest FileMaker?

FileMaker to program do tworzenia baz danych i raportów, który umożliwia organizowanie, przeglądanie i zarządzanie danymi. Można go używać do tworzenia i organizowania danych w wielu różnych formatach, w tym Excel, CSV i HTML. Choć program ten jest przeznaczony głównie dla firm i profesjonalistów, każdy może nauczyć się korzystać z programu FileMaker, a ma on wiele zastosowań, w tym:

  • Zbieranie informacji – Użyj FileMaker do śledzenia danych klientów, zapasów, sprzedaży lub innych informacji, które muszą być zebrane.
  • Rejestrowanie wydatków biznesowych – Przechowuj paragony, śledź wydatki takie jak podróże, zapasy, a nawet godziny pracy pracowników.
  • Tworzenie i zarządzanie sklepem internetowym – Utwórz sklep internetowy za pomocą programu FileMaker Pro.

Co można zrobić za pomocą programu FileMaker?

FileMaker to program do tworzenia baz danych i raportów, który umożliwia organizowanie, przeglądanie i zarządzanie danymi

Możliwości wykorzystania programu FileMaker są niemal nieograniczone i łatwo zauważyć, że może on być przydatnym narzędziem w wielu różnych scenariuszach. Na przykład jeśli masz pracowników, którzy muszą dokumentować swoje godziny pracy i czas, w którym pracowali, możesz użyć programu FileMaker do śledzenia tych informacji. Można również użyć programu FileMaker do zarządzania informacjami o klientach, śledzenia zapasów lub nawet zarządzania sklepem internetowym. Jeśli sprzedajesz produkty online, śledzenie informacji o zapasach i sprzedaży może być niezwykle pomocne.

Gdzie rozpocząć pracę z programem FileMaker

Teraz, gdy rozumiesz, czym jest FileMaker i niektóre z rzeczy, które możesz z nim zrobić, nadszedł czas, aby spojrzeć na niektóre z najlepszych miejsc, w których można rozpocząć naukę. Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to nauczyć się korzystać z eksploratora plików w swoim systemie operacyjnym. Jeśli używasz komputera Mac, możesz użyć Findera, a jeśli używasz komputera PC, możesz użyć Eksploratora Windows. Tak czy inaczej, nauka korzystania z tych narzędzi pozwoli Ci na nawigację do plików i folderów oraz ich otwieranie. Gdy będziesz się z tym dobrze czuł, możesz zacząć uczyć się, jak nawigować wewnątrz eksploratora plików. Stamtąd możesz zacząć uczyć się, jak poruszać się wewnątrz pliku i nawigować między różnymi widokami. W pewnym momencie będziesz chciał nauczyć się tworzyć nowe pliki i foldery, co jest niezbędne do tworzenia nowych baz danych i organizowania danych. Gdy już dobrze opanujesz te podstawy, możesz zacząć uczyć się korzystania z programu.

Instalacja i konfiguracja

Po pierwsze – będziesz chciał się upewnić, że Twój komputer spełnia wymagania systemowe do uruchomienia FileMakera. Informacje te możesz znaleźć na stronie internetowej firmy FileMaker lub na opakowaniu konkretnej wersji programu. W zależności od posiadanej wersji, do korzystania z programu FileMaker może być potrzebne dodatkowe oprogramowanie, dlatego należy upewnić się, że zakupiono odpowiednią wersję. Następną rzeczą, którą będziesz chciał zrobić, jest utworzenie nowej bazy danych. Jeśli utworzyłeś nową bazę danych przy pierwszej instalacji oprogramowania, możesz wykonać kroki opisane w tym artykule, aby utworzyć nową bazę danych przy użyciu istniejących danych. W zależności od tego, jaki typ komputera posiadasz i jakie dane potrzebujesz przechowywać, możesz również utworzyć nową bazę danych w programie FileMaker Go. Jest to aplikacja mobilna, która została zaprojektowana do pracy na telefonie lub tablecie i można ją łatwo zainstalować na telefonie lub tablecie. Ostatnią rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest wprowadzenie danych, które chcesz przechowywać, i upewnienie się, że jesteś gotowy do pracy. Możesz przejść przez ten proces raz, lub możesz stworzyć nową bazę danych i plik danych dla każdego komputera, którego używasz.

Tworzenie nowej bazy danych

Kiedy po raz pierwszy zaczniesz używać programu FileMaker, będziesz chciał stworzyć nową bazę danych. Będzie to Twoja domowa baza do przechowywania informacji. Podczas tworzenia nowej bazy danych możesz wybrać jej nazwę, a następnie lokalizację, w której chcesz ją przechowywać. Możesz zapisać bazę danych w jednej lokalizacji lub stworzyć folder z różnymi lokalizacjami dla różnych komputerów. Po ustaleniu nazwy i lokalizacji bazy danych, możesz rozpocząć wprowadzanie danych. Istnieje kilka sposobów wprowadzania danych w programie FileMaker. Można użyć klawiatury, albo skorzystać z eksploratora plików i wybrać inny widok. Najłatwiejszym sposobem na stworzenie pierwszego pliku jest użycie widoku eksploratora plików. Będzie on wyglądał i działał jak eksplorator plików w systemie operacyjnym, a Ty będziesz mógł łatwo poruszać się między różnymi widokami. Po wprowadzeniu danych możesz je zapisać, klikając ikonę Zapisz na pasku narzędzi.

Kiedy po raz pierwszy zaczniesz używać programu FileMaker, będziesz chciał stworzyć nową bazę danych

Pliki i foldery

Gdy zaczniesz się uczyć, jak używać FileMakera, będziesz chciał się upewnić, że rozumiesz podstawy organizowania danych, a to obejmuje zrozumienie plików i folderów. Aby utrzymać porządek, należy zrozumieć, jak tworzyć nowe foldery, przenosić foldery, zmieniać uprawnienia oraz zmieniać nazwy plików i folderów. Możesz tworzyć foldery wewnątrz plików bazy danych, aby pomóc w organizacji danych, podczas gdy możesz również tworzyć nowe foldery wewnątrz systemu operacyjnego, aby pomóc w utrzymaniu porządku. Kiedy tworzysz nowy folder, możesz nadać mu nazwę i wybrać miejsce, w którym ma być przechowywany. Można również przenieść folder wewnątrz komputera, a także przenieść folder do bazy danych programu FileMaker. W zależności od używanego komputera i miejsca zapisania folderu, możesz wybrać zapisanie folderu w jednej lokalizacji lub utworzyć folder z różnymi lokalizacjami dla różnych komputerów. Można również zmieniać nazwy folderów w systemie operacyjnym, a także zmieniać nazwy folderów w bazie danych FileMaker.

Przeglądanie danych

Po wprowadzeniu i zapisaniu danych można użyć różnych widoków w programie FileMaker, aby zachować porządek. Istnieje sześć różnych widoków, z których można korzystać, w zależności od potrzeb i tego, który widok najlepiej się sprawdza.

  • Widok listy – tego widoku należy użyć do wypisania informacji w kolejności, a do filtrowania danych można użyć symboli wieloznacznych.
  • Widok tabeli – jest to najczęściej spotykany widok, w którym można sortować dane, filtrować je i czynić czytelnymi.
  • Widok struktury – ten widok pokazuje hierarchiczny widok danych, a także zawiera filtry, zakresy i notatki.
  • Widok mapy – Ten widok jest przydatny, jeśli chcesz wyświetlić mapę swojego obszaru, a także możesz wyświetlić listę lokalizacji i ich dane.
  • Widok osi czasu – ten widok pokazuje dane w kolejności ich wprowadzania, a także zawiera notatki i filtry.

Publikowanie plików online

Po uporządkowaniu danych można je łatwo opublikować w Internecie i udostępnić innym. Po opublikowaniu danych będą one dostępne w witrynie firmy FileMaker lub w innych witrynach korzystających z formatu publikacyjnego firmy FileMaker. Możesz również opublikować swoje dane za pomocą programu takiego jak Fusion, a nawet za pomocą programu Excel. Po opublikowaniu danych można zapewnić różnym użytkownikom różne poziomy dostępu, dzięki czemu każda osoba może zobaczyć tylko to, co jest jej potrzebne.

Zakończenie

FileMaker jest niezwykle elastycznym programem, a gdy już zaczniesz, przekonasz się, że można go wykorzystać w niemal każdym scenariuszu. Najlepszym sposobem na rozpoczęcie pracy jest nauczenie się, jak korzystać z eksploratora plików i eksploratora plików w systemie operacyjnym, a następnie utworzenie nowej bazy danych i wykonanie kroków zawartych w tym artykule, aby wprowadzić i zapisać dane. Gdy już będziesz się dobrze czuł z podstawami, możesz zacząć poznawać bardziej zaawansowane funkcje, a z pomocą FileMakera będziesz w stanie utrzymać wszystko zorganizowane!